به گزارش حیات، در حالی که مردم زابل روزها را با گرد و خاک، بادهای 120 روزه و بحرانهای ناشی از آن سپری میکنند، شبها نیز از آلودگی صوتی ناشی از خودروهای شوتی در امان نیستند. خودروهایی که با تغییر غیرمجاز سیستم اگزوز، صدایی شبیه انفجار و تیراندازی ایجاد میکنند و آسایش روانی مردم را مختل کردهاند.
«شلیک» در نیمهشب؛ نه از اسلحه، که از اگزوز!
صدای مهیب خودروهای دستکاریشده آنقدر شباهت به صدای تیراندازی دارد که برخی از شهروندان، از ترس به پشت درهای بسته پناه میبرند. یکی از شهروندان سالمند به خبرنگار تسنیم میگوید: دیشب با صدای انفجاری از خواب پریدیم. تصور کردیم تیراندازی شده. دخترم به گریه افتاد. این دیگر زندگی نیست.
شوتیها فقط در جاده نیستند؛ حالا مهمان ناخوانده کوچههای زابلاند. در گذشته، خودروهای شوتی عمدتاً در جادهها و برای قاچاق کالا شناخته میشدند. اما امروز، این پدیده به درون شهر نفوذ کرده است. با تقویت صداهای اگزوز و حرکات نمایشی پرخطر، این خودروها شبها به خیابانها میآیند و زندگی هزاران خانواده را مختل میکنند.
خانمی سالمند با صدایی لرزان از ناراحتی به خبرنگار تسنیم میگوید: ما فقط آرامش میخواهیم. نمیفهمم چه لذتی دارد که کسی با صدای ماشینش ما را از خواب بپراند؟ سالهاست با رنج زندگی کردیم، آیا آرامش شبانه هم نباید داشته باشیم؟
مادر دیگری به خبرنگار تسنیم میگوید: پسرم دیشب با صدای مهیب یکی از این خودروها از تختش پرید. صورتش سفید شده بود. به سختی توانستم آرامش کنم. اگر ادامه داشته باشد، دچار اختلال خواب و اضطراب میشود. این شوخی نیست.
ورود قاطع پلیس به میدان اولین گام برای بازگرداندن آرامش
سرهنگ علیاکبر نوابزاده، فرمانده انتظامی شهرستان زابل در گفتوگو با خبرنگار تسنیم از آغاز طرح برخورد با خودروهای شوتی خبر داد. وی گفت: اخیراً 18 دستگاه خودرو که با انجام تغییرات غیرمجاز در سیستم اگزوز، ایجاد صدای ناهنجار و حرکات نمایشی موجب اخلال در نظم عمومی شده بودند، توقیف و به پارکینگ منتقل شدند.
وی افزود: 2 واحد تعمیرگاهی که اقدام به فروش و نصب تجهیزات ایجاد آلودگی صوتی روی خودروها میکردند، با دستور مقام قضایی پلمب شدند و با متخلفان برخورد قانونی صورت گرفت.
فرمانده انتظامی زابل با تأکید بر ضرورت حفظ نظم عمومی، خاطرنشان کرد: اجرای اینگونه طرحها با هدف افزایش امنیت اجتماعی و آرامش شهروندان در دستور کار پلیس قرار دارد و با جدیت ادامه خواهد یافت.
مردم خواهان اقدام گستردهتر هستند
با وجود برخورد اولیه پلیس، بسیاری از شهروندان معتقدند که تعداد این خودروها بسیار بیشتر از آمار توقیفیهاست و نیاز به گسترش پوشش طرح در تمام معابر شهری وجود دارد.
به گفته یک شهروند جوان:از دو هفته پیش تا حالا هنوز شبها از صداها در امان نیستیم. تا جایی که فقط شبها رانندگی این ماشینها ممنوع شود، وضعیت به همین شکل باقی میماند.
کارشناسان حوزه بهداشت عمومی هشدار دادهاند که مواجهه مکرر با صداهای مهیب در شب، به افزایش ترشح هورمون استرس(کورتیزول)، اختلال خواب و کاهش بهرهوری روزانه منجر میشود. این مسئله بهویژه در کودکان و سالمندان پیامدهای جدیتری دارد.
بازتعریف مفهوم «آلودگی شهری»
آلودگی صوتی امروز دیگر فقط مربوط به کارخانهها یا بوقهای بیمورد نیست. زابل بهوضوح با نوع جدیدی از آلودگی روبروست که چهرهای پر سروصدا و پرخطر دارد؛ «صدای شوتیها».
مردم خواهان تصویب قوانینی سفت و سختتر هستند. جریمههای سنگین برای هر گونه تغییر غیرمجاز در سیستم اگزوز وضبط بلند مدت خودرو در صورت تکرار تخلف و محرومیت از دریافت خدمات خودرویی، پیشنهاداتی است که در فضای مجازی و محافل عمومی مطرح شده است.
رسانهها و مراکز فرهنگی وظیفه دارند در کنار پلیس، به فرهنگسازی بپردازند. شوتیسواری نباید «افتخار» یا «هیجان» تلقی شود، بلکه رفتاری مجرمانه با پیامدهای اجتماعی باید معرفی شود.
راهکار پیشنهادی تشکیل پایگاه اطلاعاتی تخلفات شهری
با بهرهگیری از ظرفیتهای شهرداری، پلیس راهور، و فناوریهای هوشمند، میتوان سامانهای برای رصد خودروهای متخلف در سطح شهر راهاندازی کرد. ترکیب دوربینهای شهری، گزارش مردمی و ارسال اخطارهای آنی، راهحلی قابل اجرا و مؤثر خواهد بود.
مردم زابل از خستگی مفرط اجتماعی رنج میبرند. آنها با طوفان و فقر و خشکسالی جنگیدهاند. آیا آرامش شبانه، کوچکترین حق آنها، نباید به رسمیت شناخته شود؟
آلودگی صوتی ناشی از خودروهای شوتی در زابل، فقط یک مزاحمت نیست؛ بلکه مسئلهای اجتماعی، امنیتی و روانی است. برخورد قاطع پلیس آغاز خوبی است، اما تا زمانی که این صداها خاموش نشوند، شبهای زابل کابوسوار باقی خواهد ماند.
منبع؛ تسنیم
نظر شما